Metro Last Light Console vs. PC

  • 113 results
  • 1
  • 2
  • 3

This topic is locked from further discussion.

Avatar image for nightshade869
#1 Posted by nightshade869 (3457 posts) -

I know which one is superior graphically...PC.

My main interest here is whether or not the graphics alone are enough to sway a purchaser away from the console version if they prefer console gaming. I am interested in this game, but I never played Metro 2033 (should I, or do you think I would be ok?), but I can't decide if I want it on my PC or PS3. I really enjoy getting platinum trophies on the PSN profile and view it as a fun challenge, but does anyone know if the gameplay or graphics are just horrid on console compared to PC?

 

In order to make this less of a "help me" type thread it would be cool to see opinions on how much graphics actually weigh in to the experience as long as gameplay and story are solid. I know with Bioshock infinite after about an hour I didn't even notice the lackluster console graphics b/c the game was so good. Thoughts?

Avatar image for Wasdie
#2 Posted by Wasdie (53489 posts) -

With a game like Metro Last Light you're better off on the PC for two major reasons. The first being graphics. The gap between the PC and the consoles are going to be huge with this game. They've made many improvements to the PC version of the game and have fleshed out the DX11 renderer so it runs better and looks better at the same time.

The second big reason is the devs have decided to support modding on the PC this time around. Expect custom maps, mods, and who knows what other creations people come up with a few months after launch. It will have more longevity.

Avatar image for mems_1224
#3 Posted by mems_1224 (56917 posts) -
Im renting it on 360 and then Im gonna buy it on PC in a few months when it gets super cheap. For a game like Metro I imagine that graphics are a huge part of the experience because the first game was all about atmosphere. I still enjoyed the console version but if you're gonna buy one, get the PC one. It looks way better and you can probably get it new from GMG for around $40 with their dicsount.
Avatar image for nightshade869
#4 Posted by nightshade869 (3457 posts) -
Thank you very much you two! Also, will I miss anything major by not playing the first one?
Avatar image for GulliversTravel
#5 Posted by GulliversTravel (3062 posts) -

With a game like Metro Last Light you're better off on the PC for two major reasons. The first being graphics. The gap between the PC and the consoles are going to be huge with this game. They've made many improvements to the PC version of the game and have fleshed out the DX11 renderer so it runs better and looks better at the same time.

The second big reason is the devs have decided to support modding on the PC this time around. Expect custom maps, mods, and who knows what other creations people come up with a few months after launch. It will have more longevity.

Wasdie
Metro 2033 was almost a different game on PC. That said though Last Light is a much better port.
Avatar image for Wasdie
#6 Posted by Wasdie (53489 posts) -

Thank you very much you two! Also, will I miss anything major by not playing the first one?nightshade869

Can't really answer that. You should play the first one just becuase it's a good game.

Avatar image for nightshade869
#7 Posted by nightshade869 (3457 posts) -

[QUOTE="nightshade869"]Thank you very much you two! Also, will I miss anything major by not playing the first one?Wasdie

Can't really answer that. You should play the first one just becuase it's a good game.

I will check it out, thanks again!
Avatar image for Mr_BillGates
#8 Posted by Mr_BillGates (3210 posts) -

Plays the same on all platform. Meh series anyways.

Avatar image for lawlessx
#9 Posted by lawlessx (48753 posts) -

With a game like Metro Last Light you're better off on the PC for two major reasons. The first being graphics. The gap between the PC and the consoles are going to be huge with this game. They've made many improvements to the PC version of the game and have fleshed out the DX11 renderer so it runs better and looks better at the same time.

The second big reason is the devs have decided to support modding on the PC this time around. Expect custom maps, mods, and who knows what other creations people come up with a few months after launch. It will have more longevity.

Wasdie

wait wait wait wait wait.....mod support? :o

:)

 

Avatar image for cfisher2833
#10 Posted by cfisher2833 (2150 posts) -

Plays the same on all platform. Meh series anyways.

Mr_BillGates

 

Playing at 30fps (with dips--it will have big dips) isn't the same as playing at 45-60fps. Also, FPSs should really only be played with M/Kb.  So no, they don't play the same. 

 

To OP: get in on PC, but I'd wait until reviews come out. The game looks great and all, but there are some things I feel somewhat iffy about like the insane amount of ammo you get in the game now; all the previews for the game showed the player running around with like 300 rounds of ammo, which seems like an effort to appeal towards the CoD crowd. Metro 2033 in comparison made it so you barely ever had more than 90 or so rounds depending on the gun. 

Avatar image for Rage010101
#11 Posted by Rage010101 (5470 posts) -

Plays the same on all platform. Meh series anyways.

Mr_BillGates

lol no

Avatar image for Cyberdot
#12 Posted by Cyberdot (3928 posts) -

First of all, what is your PC specification?

If it's capable, you should definitely get the PC version. If it's not, upgrade.

I imagine that it would be unbearable to play the console version.

Avatar image for Jankarcop
#13 Posted by Jankarcop (11056 posts) -

Plays the same on all platform. Meh series anyways.

Mr_BillGates

apart from controlling and running completely differently...

 

lmao console liars.

Avatar image for clyde46
#14 Posted by clyde46 (49050 posts) -
get it on PC TC.
Avatar image for faizan_faizan
#15 Posted by faizan_faizan (7869 posts) -
One of the major things you don't have to suffer from on PC is the frame rate issues, it's a inevitable thing on console games. And I simply cannot enjoy a game with stutters and low frame rates.
Avatar image for AmazonTreeBoa
#16 Posted by AmazonTreeBoa (16745 posts) -
Even if console had better graphics, I will still get it for PC because K/M owns controller for FPSs.
Avatar image for clyde46
#18 Posted by clyde46 (49050 posts) -
comparing console version to PC version is like comparing Barbie Doll to Formula-1 Car...SNIPER4321
What? At least compare something that is alike.
Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#19 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

metrolastlightphysx_by_teddyterror-d5z1b

 

Avatar image for lostrib
#20 Posted by lostrib (49999 posts) -

comparing console version to PC version is like comparing Barbie Doll to Formula-1 Car...SNIPER4321

that is the worst comparison ever

Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#21 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

[QUOTE="Wasdie"]

With a game like Metro Last Light you're better off on the PC for two major reasons. The first being graphics. The gap between the PC and the consoles are going to be huge with this game. They've made many improvements to the PC version of the game and have fleshed out the DX11 renderer so it runs better and looks better at the same time.

The second big reason is the devs have decided to support modding on the PC this time around. Expect custom maps, mods, and who knows what other creations people come up with a few months after launch. It will have more longevity.

lawlessx

wait wait wait wait wait.....mod support? :o

:)

 

Yep, they will release mod tools later with an SDK I think. Along with Multiplayer. And maybe a PS4 version

Avatar image for lawlessx
#22 Posted by lawlessx (48753 posts) -

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

metrolastlightphysx_by_teddyterror-d5z1b

 

seanmcloughlin

I just came

Avatar image for _Matt_
#23 Posted by _Matt_ (10438 posts) -

Metro is one of te few games where graphics and effects as well as framerate actually make the game, rather than just being a nice extra. The atmosphere is only properly achieved through effects found in the pc version, the game is nothing without it's incredible engrossing atmosphere

Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#24 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

[QUOTE="seanmcloughlin"]

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

 

 

lawlessx

I just came

Here's a very crude comparison but you can get a sense of the different lighting (right click for full size). Sadly the cloth animation is canned and not real time physics

M8mzzpO.png

2M2ytXT.png

Avatar image for mems_1224
#25 Posted by mems_1224 (56917 posts) -

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

metrolastlightphysx_by_teddyterror-d5z1b

 

seanmcloughlin
both look shitty tbh
Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#26 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

[QUOTE="seanmcloughlin"]

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

 

mems_1224

both look shitty tbh

Yeah well that's what happens when you have sh!t eyesight

Avatar image for mems_1224
#27 Posted by mems_1224 (56917 posts) -

[QUOTE="mems_1224"][QUOTE="seanmcloughlin"]

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

 

seanmcloughlin

both look shitty tbh

Yeah well that's what happens when you have sh!t eyesight

nah, too much clipping and it doesnt even look natural.
Avatar image for lawlessx
#28 Posted by lawlessx (48753 posts) -

[QUOTE="seanmcloughlin"]

[QUOTE="mems_1224"] both look shitty tbhmems_1224

Yeah well that's what happens when you have sh!t eyesight

nah, too much clipping and it doesnt even look natural.

i see no clipping,but the fabric looks much lighter than it should be.

Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#29 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

[QUOTE="seanmcloughlin"]

[QUOTE="mems_1224"] both look shitty tbhmems_1224

Yeah well that's what happens when you have sh!t eyesight

nah, too much clipping and it doesnt even look natural.

Clipping is always gonna happen with a simulation like that involving those properties, but yeah it does look a little watery to try make the effect stand out a bit more. 

I still think it's nice all the same

Avatar image for mems_1224
#30 Posted by mems_1224 (56917 posts) -

[QUOTE="mems_1224"][QUOTE="seanmcloughlin"]

Yeah well that's what happens when you have sh!t eyesight

seanmcloughlin

nah, too much clipping and it doesnt even look natural.

Clipping is always gonna happen with a simulation like that involving those properties, but yeah it does look a little watery to try make the effect stand out a bit more. 

I still think it's nice all the same

I think there are much better ways to show off the PC's dominance over the console version, I just dont think thats one of them :P
Avatar image for Cyberdot
#31 Posted by Cyberdot (3928 posts) -

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

metrolastlightphysx_by_teddyterror-d5z1b

 

seanmcloughlin

Can't see the difference, to be honest.

Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#32 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

[QUOTE="seanmcloughlin"]

[QUOTE="mems_1224"] nah, too much clipping and it doesnt even look natural. mems_1224

Clipping is always gonna happen with a simulation like that involving those properties, but yeah it does look a little watery to try make the effect stand out a bit more. 

I still think it's nice all the same

I think there are much better ways to show off the PC's dominance over the console version, I just dont think thats one of them :P

It's really the only confirmed 360 footage vs PC footage I can show though. Most of what we saw from the game is PC footage and just showing that on it's own doesn't do much

Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#33 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

[QUOTE="seanmcloughlin"]

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

 

Cyberdot

Can't see the difference, to be honest.

Well it is comparing two very sh!tty sources for that segment and it doesn't even come close to showing off the full version of either. But it's the best I got.

But the lighting is noticeably worse in the 360 version to me. It's not as subtle and sort of just washes over the whole scene

Avatar image for Tessellation
#34 Posted by Tessellation (9006 posts) -
who the fuk plays metro on consoles?
Avatar image for Cyberdot
#35 Posted by Cyberdot (3928 posts) -

[QUOTE="Cyberdot"]

[QUOTE="seanmcloughlin"]

Here is the infamous cloth gif on PC vs console to give you a little sample of the difference. Though it can only tell so much

 

seanmcloughlin

Can't see the difference, to be honest.

Well it is comparing two very sh!tty sources for that segment and it doesn't even come close to showing off the full version of either. But it's the best I got.

But the lighting is noticeably worse in the 360 version to me. It's not as subtle and sort of just washes over the whole scene

Yeah, I noticed there's better lighting in the PC version. I was referring to the cloth effect.

Avatar image for donalbane
#36 Posted by donalbane (16383 posts) -

I played 2033 on both platforms, and believe me when I tell you if your PC can handle it, there is absolutely no reason to buy the console version. Native Xbox controller support for the PC and cheevos via Steam too, btw.

Avatar image for deactivated-59b71619573a1
#37 Posted by deactivated-59b71619573a1 (38222 posts) -

Yeah, I noticed there's better lighting in the PC version. I was referring to the cloth effect.

Cyberdot

The Physics on the cloth aren't dynamic and are a set animation so it will look the same on all platforms

Avatar image for lawlessx
#38 Posted by lawlessx (48753 posts) -

[QUOTE="Cyberdot"]

Yeah, I noticed there's better lighting in the PC version. I was referring to the cloth effect.

seanmcloughlin

The Physics on the cloth aren't dynamic and are a set animation so it will look the same on all platforms

well that's disappointing

Avatar image for OneInchMan99
#39 Posted by OneInchMan99 (1248 posts) -

Its obvious these games are PC first,but the game just got 9/10 in official playstation magazine so it looks like its a great game on PS3 too.

Avatar image for Puckhog04
#40 Posted by Puckhog04 (22814 posts) -

If you prefer Console gaming I don't understand why you would buy it on PC to begin with...but that's just me.

Avatar image for Ballroompirate
#41 Posted by Ballroompirate (25909 posts) -

If you have a PC that can run MLL then of course get it on PC, but if you're like me with a aging GC then you might as well get it on a console.

Avatar image for silversix_
#42 Posted by silversix_ (26347 posts) -

Plays the same on all platform. Meh series anyways.

Mr_BillGates

i bet you played it on consoles only and think its as shitty on pc

Avatar image for faizan_faizan
#43 Posted by faizan_faizan (7869 posts) -

[QUOTE="Mr_BillGates"]

Plays the same on all platform. Meh series anyways.

silversix_

i bet you played it on consoles only and think its as shitty on pc

He's just a fail troll.
Avatar image for DragonfireXZ95
#44 Posted by DragonfireXZ95 (23208 posts) -
You want to get the game on PS3 just because it has a trophy system? You do realize that the PC version will have Steam achievements? The jump from graphics in console to PC with this game will be phenomenal just like Metro 2033. The 360 version looked absolutely horrid compared to the PC version; so if that's anything to go by, I'd get it on PC.
Avatar image for cfisher2833
#45 Posted by cfisher2833 (2150 posts) -

You want to get the game on PS3 just because it has a trophy system? You do realize that the PC version will have Steam achievements? The jump from graphics in console to PC with this game will be phenomenal just like Metro 2033. The 360 version looked absolutely horrid compared to the PC version; so if that's anything to go by, I'd get it on PC.DragonfireXZ95

 

:lol: I am sorry TC, but I couldn't help but laugh when I heard you wanted to get the PS3 version just for the trophies. I just have a hard time seeing as to why anyone would care about achievments or any of that nonsense.

Avatar image for gameofthering
#46 Posted by gameofthering (11115 posts) -

[QUOTE="DragonfireXZ95"]You want to get the game on PS3 just because it has a trophy system? You do realize that the PC version will have Steam achievements? The jump from graphics in console to PC with this game will be phenomenal just like Metro 2033. The 360 version looked absolutely horrid compared to the PC version; so if that's anything to go by, I'd get it on PC.cfisher2833

 

:lol: I am sorry TC, but I couldn't help but laugh when I heard you wanted to get the PS3 version just for the trophies. I just have a hard time seeing as to why anyone would care about achievments or any of that nonsense.

Trophies/achievements are more important than graphics/performance!      

 

 

 

*End Sarcasm*

Avatar image for PCgameruk
#47 Posted by PCgameruk (1839 posts) -

FPS on console lol.

Avatar image for TheFadeForever
#48 Posted by TheFadeForever (2653 posts) -

The PC version is almost always superior if you add mods in it than it even better

Avatar image for Freeman233
#49 Posted by Freeman233 (34 posts) -
Well if you think graphics are the only thing that matters in a video game, then get it on PC. If you don't give a flying fvck what the hermits and calves have to say, then make up your own mind.
Avatar image for arto1223
#50 Posted by arto1223 (4412 posts) -

With a game like Metro Last Light you're better off on the PC for two major reasons. The first being graphics. The gap between the PC and the consoles are going to be huge with this game. They've made many improvements to the PC version of the game and have fleshed out the DX11 renderer so it runs better and looks better at the same time.

The second big reason is the devs have decided to support modding on the PC this time around. Expect custom maps, mods, and who knows what other creations people come up with a few months after launch. It will have more longevity.

Wasdie

Wasdie has these two major points covered, but one thing that should have its own point or at least part of point one is game performance. To have the higher resolution textures, post-processing effects, and all those other DX11 effects like Tesselation is great and all, but having all of that and being at 60fps is the best. The smoothness that exists when gaming at 60fps over 30 is so fantastic. If your PC is capable, 120fps on a proper 120hz monitor... holy crap it looks fantastic.